Autor projektu

Jaroslav Pavel Břoušek s kytarou

Jaroslav Pavel Břoušek (J. P. B.) je především muzikant. Celý život na volné noze, uměl se postarat o sebe i svou kapelu. Navíc vystudoval s diplomem Vysoké učení technické v Brně – obor ekonomie a řízení – a neměl tedy problém pustit se v roce 1990 do podnikání. Agentura Festa, kterou založil, zprostředkovávala koncerty, připravovala propagační a reklamní kampaně a od roku 1991 začala organizovat letní intenzivní pobytové kurzy angličtiny ve spolupráci s kanadskými pedagogy.

J. P. Břoušek (přezdívaný [Dží Pí] – povšimněte si, jak důležité je znát jazyk – správně [Džej Pí] = J. P., neboť všeobecně zažité [Dží Pí] = G. P.) je brněnský zpěvák, skladatel, textař, aranžér, muzikant, scénárista. Na první kytaru si našetřil ve třinácti letech. Svou první kapelu založil se spolužáky na střední škole Lerchova v Brně. Tehdy díky náhodě a umění domluvit se anglicky se Pavel Břoušek seznámil s anglickým manažérem, který školu navštívil. Alan Alcock přijel, aby zmapoval beatovou scénu v Brně a v Praze. Alan Alcock měl svůj soukromý klub blízko Londýna a Beatles byli jeho členy. Měl také osobní kontakty s Rolling Stones a Shadows a začal Pavlu Břouškovi posílat notové zápisy skladeb těchto skupin. Vítaný materiál pro vzniklou hudební skupinu – kdo v té době měl přístup k notovým záznamům skladeb předních britských kapel…?

J. P. B. se začal učit anglicky na Státní jazykové škole v Brně už v 5. třídě ZŠ. Měl dobré učitele (jednoho z Anglie) a výuku dvakrát dvě hodiny týdně. Ve studiu angličtiny pokračoval na střední i vysoké škole. Zároveň si vybral jako druhý jazyk francouzštinu, ze které maturoval. Angličtina se výborně hodila v hudební praxi. Pavel se spolužáky hráli zpočátku právě skladby Beatles a Rolling Stones, ale připravovali i vlastní skladby s anglickými texty. Po maturitě se kapela rozpadla. J. P. B. hrál krátce se skupinou Poutníci a pak přešel přes konkurs do skupiny The Birddogs. V té době už měl na zakázku stavěnou 12strunnou kytaru od brněnského houslaře Jana Skalského, která dávala písním na tu dobu neobvyklý, neotřelý zvuk. Birddogs byli big beat zaměřený na vokální tvorbu, hráli cover verze skladeb Bee Gees, Beach Boys, Beatles a vlastní skladby. Skupina úspěšně bojovala v brněnské “Beatové lize”, kde skončila druhá. Birddogs natočili dva první snímky pro Český rozhlas v Brně (Deštivá nocVánoční) a rozpadli se po odchodu kapelníka do emigrace.

Pavel Břoušek hledal nové spoluhráče a  založil v roce 1970 big beat Universum (Lubomír Dibdiak – sólová kytara, František Klíma – baskytara, Antonín Jergl – bicí). Skupina začala pravidelně natáčet vlastní skladby (autor J. P. B.), které aranžovali členové skupiny společně. Jako obdivovatel vokálních skupin si Pavel zval na natáčení další vokalisty. Nejprve členy Brněnského akademického sboru, pak již pravidelně dvě zpěvačky, které se staly kmenovými členkami skupiny: Jana Burianová – zpěv, percussions, akustická kytara, Radvana Dvořáková – flétna, zpěv. Skupina Universum bodovala na hitparádě Houpačka hned s jednou z prvních nahrávek (Bodláčí). Universum se rozpadlo odchodem většiny hráčů na vojnu.

J. P. B. zůstal sám s dívčím duem a vytvořil akustický koncertní recitál Písně pro vás, se kterým jezdili pod krajskou uměleckou agenturou a od roku 1980 pod Pragokoncertem. Pořad byl úspěšný nejen díky původním českým písním s poetickými texty, ale i díky průvodnímu slovu, které mělo rovnocenný podíl na programu a nezakrytě čerpalo z tradic V+W a Semaforu.

Pavel Břoušek se stal externím hudebním redaktorem Čs. rozhlasu Brno (1975) a kromě hudebních pořadů natáčel vyprávění a mikrofejetony s Miroslavem Horníčkem. Svými písničkami doprovázelo Trio J. P. Břouška Horníčkovy Hovory H při vystoupeních na strojní fakultě v Brně, a při natáčení veřejné rozhlasové nahrávky Čs. rozhlasu tamtéž. Miroslav Horníček s Jitkou Molavcovou natočili pro rozhlas skladbu J. P. Břouška Vzducholoď (gramodeska Supraphonu).

Úspěšné období bylo zejména od roku 1975 do roku 1981, kdy J. P. B. získal 7. a 10. místo ve Zlatém Slavíku (1975, 1978), ceny za vlastní skladby v rozhlasových a televizních soutěžích (Muška vinná, Pozoruji rybáře, Pro úžas na víčku, Dál-dál-dál). Trio J. P. B. se zúčastnilo na Bratislavské Lyře i Děčínské kotvě (cena Českého hudebního fondu za píseň Pár řádků), na dnech České kultury v Mexiku (1980) a v Sýrii (1981). Trio hrálo od roku 1972 ve složení: J. P. Břoušek (zpěv, kytara, klávesy, flétna), Jana Burianová (zpěv, kytara, percussions), Svatava Paříková (housle, klávesy, flétna, zpěv).

V roce 1984 dostal J. P. B. nabídku od vedoucího dramaturga Hlavní redakce hudebního vysílání ČT Praha Jiřího Maláska nastoupit na pozici hudebního dramaturga. Mezi nejvýznamnější pořady patřil koncert ke 40. výročí Supraphonu z Lucerny, animovaná adaptace Janáčkovy opery Liška Bystrouška (spolu s režisérem J. Vondráčkem – autor scénáře), hudební film Všední ráno, všední den (autor scénáře) s Rudolfem Hrušínským a Eliškou Balzerovou, Jarkem Nohavicou, Hanou Ulrychovou, Richardem Müllerem, Karlem Zichem, Pavlem Bobkem aj.; pořad Tři chlapi u cimbálu s Jožkou Černým a herci divadla Husa na provázku, profilový pořad skupiny Greenhorns, a především seriál inscenovaných lidových písni pro děti Zpívánky, a také seriál pro děti a mládež o hudebních nástrojích Hudebníček.

Současně s působením v ČT Praha ještě J. P. B. koncertoval (i když v menší míře) se svým triem a věnoval se i studiové práci – natáčení nových skladeb. Významným počinem byl televizní pohádkový muzikál Bylinková princezna (scénář Ondřej Suchý, hudba J. P. Břoušek), pro který Trio J. P. Břouška natočilo písně i scénickou hudbu. Po roce 1991 se J. P. B. vrací domů do Brna, aby se opět věnoval rozhlasové práci a omezil koncertování. Členkami Tria v té době byly Jarmila Dvořáková (housle, klávesy, zpěv) a Zuzana Růžičková (zpěv, percussions, klávesy).

Jako autor (hudby, textů i aranžmá) J. P. B. napsal a natočil písně s Věrou Martinovou, Hanou Ulrychovou, Heidi Janků, Věrou Špinarovou, Janou Kratochvílovou, Helenou Blehárovou, Jitkou Molavcovou a Miroslavem Horníčkem, Eliškou Balzerovou a Rudolfem Hrušínským nejst., Bobem Frídlem, Froso Tarasidu, Jiřinou Urbanovou, Evou Královou. I když “Dží Pí” dnes veřejně téměř nevystupuje, na kytaru nezapomíná a alespoň v letních měsících si ji užije. V roce 2010 vyšlo profilové CD Best of J. P. B., později přibylo Best of No. 2 a v plánu je i vydání chronologické řady od bigbeatu Universum až po Trio J. P. B., Hudebníček (písničky ze stejnojmenného televizního seriálu) a další.

Když Pavel Břoušek odstartoval v červenci 1991 nový projekt Letní kurzy angličtiny s kanadskými lektory, nikdo – ani on sám jako autor projektu – netušil, že ohlas bude obrovský, a že budou následovat další ročníky. V roce 2000 se slavilo desáté výročí a uskutečnil se sraz absolventů i kanadských učitelů Reunion 2000, patnácté výročí a oslavy proběhly na zámku ve Valticích v srpnu 2005. V roce 2010 se konal jubilejní 20. ročník a uskutečnilo se setkání absolventů a lektorů po dvaceti letech Reunion 2010.

Chcete si poslechnout hudební tvorbu autora J. P. Břouška?

Nabízíme vám několik MP3 souborů.

J. P. Břoušek – Muška vinná
J. P. Břoušek – Nosil jsem tričko, plátěnky a sepraný džíny
Hana Ulrychová – Slza